Tuesday, September 3, 2013

1 Cara aku simpan dokumen

Post kali nih, aku nak cerita pasal cara nak organized semua bil2 piutang aku. (bil2 peribadi la)
seperti bil Celcom, Kad Kredit.. Pinjaman PTPK dll (banyak nya hutang ko yana..)

so ni rupa fail induk aku.. siap ada pic member2 opis lagi (ni bos punya kerja- nak test printer katanya)


Second- dapatkan file divider.. ni banyak kat kedai buku.. hehhe  labelkan comel2 mengikut kategori setiap kali dapat bil, pastikan bil yang diterima and masukkan dalam divider tuh, cukup 1 tahun dah boleh keluarkan dari fail induk..


 Bil yang dah cukup 1 tahun tuh keluarkan and klip, (aku akan simpan sampai abis utang ) now dah simpan dari 2010-sekarang.. (bila la utang aku nak abis nih...)

kesimpulannya... bil2 ni kena dikemaskini setiap bulan (time gaji ler) and  buat check list. Tandakan bil2 yang telah dibuat tindakan bayaran (simpan resit jika perlu) .. & last sekali kemaskini file induk  setiap tahun. (aku buat awal tahun hehhe)
done 
-xoxo-

1 comment:

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close