Monday, June 22, 2015

2 Jom Masak :: Asam Pedas Ikan Kembong

sehari sebelum 1 Ramadhan..
heheh hari Rabu la kan..

kat opis dah ada orang ofer  jual lauk siap..
kuih siap pun dah ada..
kuih raya kompom la ada

so balik nanti panaskan ajew..
kat opis aku nih letak jew apa..
pasti akan abis.. insyaallah..
ada jew orang beli.. salah sorang aku la.... geggege...

so bukan main la.. tulis oder..
nak asam pedas jew..
terasa nak makan... asam pedas..

tetiba.. hari kejadian.. oder tak dapat di hantar.
tokey tak dapat terima banyak tempahan lagi.. so dia batalkan semua oder terdahulu.. huhuh
tak per lah..tak dew rezeki

hahah.. nampak sangat kan malas masak..


dan sebagai membalas dendam sebab tak dapat makan arituh..
tekak terbayang dah  asam pedas .. makanya dengan gigih dan penuh usaha jayanya
aku masak la.. asam pedas...


ASAM PEDAS TUMIS 
cara aku la.. aku google bahan-bahan ada letak lengkuas halia and bla.. bla.. bla..
sebab dalam peti tak dew semua bahan tu.. so aku proceed yang mana ada jew.. :p


  1. Ikan Kembong.. aka Ikan Temenung.. heheh
  2. 2 camca besar Cili Kisar
  3. 1 camca besar Bawang Kisar
  4. Air
  5. 1/2 inci Belacan
  6. 4 Asam Keping
  7. 2 biji tomato - dibelah 4
  8. Bendi secukupnya
  9. segenggam daun kesum 
  10. 2 batang bunga kantan
  11. Minyak untuk menumis
  12. Garam dan Gula secekupnya

CARA MASAK
  1. Panaskan sedikit minyak 
  2. Goreng layu/sedikit perang bawang kisar 
  3. Masukan cili kisar dan sedikit belacan - goreng sehingga naik minyak
  4. masukan air + daun kesum + bunga kantan dan biarkan mendidih
  5. setelah mendidih masukan bendi.. masak sehingga bendi empuk
  6. masukan ikan.. (kacau pelahan supaya ikan tak hancur)
  7. perasakan dengan garam dan gula
  8. tutup api dan masukan tomato (tomato cepat masak, so aku biarkan tomato masak dengan sendirinya dalam periuk)

dah siap masak.. baunya.. pehh.. leh buat orang nak makan laaaaaa tu jugak..  
kreadit la jugak.. hubby puji sedap .. haha ( jarang dapt pujian nih) 



ni sendiri punya tekak nak makan.. setakatnih .. laki aku relakan jew aku nak masak apa pun.. hehhe
tapi dia dah request desert jugak hari tu.... nanti aku share..


2 comments:

  1. kak yana,

    sedapnya asam pedas ikan kembung ni..letak bunga kantam mmg bertambah sedap. saya pun sama, kadang2 mana barang yang tak cukup tawakal je la buat..sedap jugak eh

    ReplyDelete
  2. hhehe... kannzz. dah teringin sangat ni...
    arituh punya oder, tak sampai terus gigih buat sendiri... bahan2 pun yg ada dalam peti jew..
    lagipun selama nih masak asam pedas tak pernah pun bubuh lengkuas and bla22 tu..
    macam pelik jew.. kalo kedah nih asam pedas dia lain.. tak tumis.. rebus jew..

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close